Do you go to the dungeon?
Second poll of October

Oct 2020
Mon, 05 Tue, 06 Wed, 07 Thu, 08 Fri, 09 Sat, 10 Sun, 11
Name ▾▴ 18:00 ▾▴ 18:00 ▾▴ 18:00 ▾▴ 18:00 ▾▴ 18:00 ▾▴ 13:00 ▾▴ 13:00 ▾▴ Last Edit
| Unapologetic Lich Mon Sep 28 10:55:41 2020
| Na Im Mon Sep 28 15:23:41 2020
| Sa'ma ? ? Wed Sep 30 21:50:35 2020
| Halo ? Thu Oct 1 06:02:39 2020
| Jalara Fri Oct 2 14:08:19 2020
Total 4 4 5 4 5 2 4

Comments

Unapologetic Lich said on 28.09., 10:56 

På fredag kommer en skiva som jag längtar efter, The Take Vibe E.P. heter den

Na Im said on 28.09., 15:23 

Oo nu har de kommit ut med D&D Creature & NPC Cards från GF9 som vist var NPC och Druid transformations.

Unapologetic Lich said on 28.09., 15:38 

ja vad bra! det är typ stadsvakter och sånt också.

är oklart vilka luckor jag har i min GF9-kort–samling. behöver väl göra en inventering. Har inte använt korten så mycket under pandemi-versionen av D&D

Jalara said on 02.10., 14:09 

Flera dagar fortfarande öppna för nästa veckan men det betyder fortfarande inte att jag kan lova iväg alla dem för rollspel tyvärr. ;'-(

Unapologetic Lich said on 02.10., 15:09 

En gång ska vi väl förhoppningsvis hinna med♥

ProposeBot said on 02.10., 22:00 

I call Wednesday (2020-10-07) and Friday (2020-10-09) for main days, based on five voters.

Na Im said on 04.10., 12:11 

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20141014/tv-har-bargas-baten-fran-33-meters-djup/

En lite mindre men troligen mycket tyngre båt än den vi pratar om.

Unapologetic Lich said on 04.10., 12:18 

Oklart om den är tyngre men hundra fot är djupare också, Hakiyah-vraket ligger på bara 40 fot, så det ska bli spännande att se den videon snart när jag får tid. Bra att ni gräver upp sånt här, det är så jag vill att D&D ska spelas.

Na Im said on 04.10., 12:24 

Man måste ränkna på att trä är mycket lättare oftast nästan posetiv flytkraft i vatten även när den dragit åt sig vatten. Metal är metal även under vatten och en liter stål väger mer än en liter vatten.

Unapologetic Lich said on 04.10., 12:26 

Själva vattnets tyngd är det största problemet.

Na Im said on 04.10., 12:29 

Riktigt bra trä som väger mycket är över 965 kg/m3 salt vatten är 1025 kg/m³. Stora problemet är om man typ har en stor last med saker typ ett stenaltare.

Unapologetic Lich said on 04.10., 12:33 

Att dra upp en öppen träskål full av vatten är mycket svårare än att dra upp en vaxad träboll där det inte är nåt vatten i.

Samma om hålen hade varit i botten hade det varit lättare. Men vi ska ordna det på ett bra sätt.

Na Im said on 04.10., 12:44 

Jo, det har med de faktor att Ek som är typ 750 Kg/m³ blir blött och då anpassar sig till vattnets densitet. Vaxet gör att en träboll inte blir blöt och får i sig vatten. De jag dock säger är att metal inte drar åt sig vatten och är tyngre än en träbåt. Dock så ska man bärga en båt av typ trä så bör man lätta på lasten först.
Träskålen med vatten är lätt att dra upp med innan du kommer till ytan. När du kommer till ytan blir det reverse av hur en båt fungerar då man måste tömma ut vattnet för att få den lättare.

Unapologetic Lich said on 04.10., 12:52 

UR ftw♥

Unapologetic Lich said on 04.10., 15:45 

Lägg av med det där "sultanen tog ut 95% skatt", det var inte meningen att det skulle verka så. Ni fick 5% i hittelön och en båt och besättning för 1 år. Alternativet hade varit att sitta på kåken.

Tycker det är luddigt skrivet om det är smuggelgods eller stöldgods eller vad det nu är, ogenomtänkt äventyr, men resten av kampanjen och ekonomin behöver inte dras ner pga det.

Na Im said on 04.10., 16:11 

Snarare att Na Im kanske inte gillar en by/stad där han redan varit uppe i rätten en gång. Men ja, det med skatten var ju innan det "andra" systemet är testat. Jag har ju provat på det lite nu och det verkar ju normalt, var bara att äventyret var väldigt luddigt med hur/var/varför smuggling sker. Skulle ju varit en annan sak om man helt enkelt gör en Holland av sprit. Så alla som säljer det i en bar får göra det men man får inte sälja till baren i fråga.
Staten ser mellan fingrarna oftast men kan sätta dit person om de känner för det som typ i detta fall när det handlar om att det är "pirater" som får inkomsten i grunden.
Men kanske bara jag som tycker och tänker så.

Unapologetic Lich said on 04.10., 16:13 

Tycker inte om att vara sträng, men om den händelsen leder till en skev bild av den lokala politiken och ekonomin så kommer det inte vara bra. Det är ok om ni vill förstöra Safaq av nån annan anledning, men jag vill att det här missförståndet ska ta slut och att situationen ska vara tydlig.

Nu håller jag ju dessutom på med nya och bättre ekonomiregler, Limpa–systemet, så det blir ännu mindre relevant det dära missförståndet med 95% skatt. Sudda bort det ur era rollpersoners vanföreställningar.

Na Im said on 04.10., 16:14 

Rörande vapnen till ödlefolket så var det ju snarare att Safaq inte ville ha en massa beväpnade personer som de inte kan kontrollera. Men där ägde de ju redan vapnen och det handlade bara om att transportera dem till rätt ställe.

Unapologetic Lich said on 04.10., 16:15 

"Snarare att Na Im kanske inte gillar en by/stad där han redan varit uppe i rätten en gång."

Ja, det med Sloessa och att du blev dömd för reckless atunement är väl ett mycket rimligare skäl att hata Safaq

Unapologetic Lich said on 04.10., 16:18 

Ja med ödlefolket får ni göra vad ni vill, det ser jag inte som relaterat.

Det är bara det där 95%. allt annat är bra

Det var inte meningen som en procent av godsets värde utan bara "åh hurra ni lämnade tillbaka grejerna, här har ni några hundra dinarer som belöning".

Det konstiga blir då "vad då *tillbaka*"? Var det stöldgods eller? Det står inte så tydligt…

Na Im said on 04.10., 16:33 

Stora plotholet är att det inte pratas om "piraterna" på något vettigt sätt innan. Enda som Na´im vet är ju att Elis var ute efter smugglare.

Ska dock sägas att Na´im har ju lite kyliga relationer till Elis och får bara 3e hands information som bäst om detta. Men det är ju en flaw hos Na´im och inte äventyret i sig.

Umaji said on 05.10., 06:44 

Jättebra att du redde ut detta Sandra.

Umaji said on 05.10., 06:55 

Min karaktär har känt till ryktena om Piraterna sen flera sessioner tillbaka. Det är klart att vi får olika perspektiv. Jalaras glada gäng lär nog inte veta mycket av vad som pågår i Safaq men betydligt mer om sollösa ön. Na'im vet
troligen saker vi andra inte vet osv.

Sith lord Umaji said on 05.10., 07:19 

Kom ihåg att försöka skilja på information ni som spelare vet och den information era karaktärer känner till. Det är svårt och jag inser att jag själv gör såna missar ibland. Men tror det är bra att ha i bakhuvudet. Undrar om inte Jibril är nån slags undermedveten meta? No worries though han är ju bara en lowly lvl 1. :)

Den här kampanjen skiljer sig på många sätt från den förra och konflikter mellan spelar karaktärer är nog oundvikligt.

Unapologetic Lich said on 05.10., 08:03 

Ja... jag tycker vi ska satsa på en mix. Vissa saker får man "säga i enrum" men det blir bökigt om alla hemligheter ska vara riktiga hemligheter så ibland får man ha lite fantasi och låtsas att man inte vet. Men det är kul att bli överraskad på riktigt också, så en mix blir nog bra

Mikael said on 05.10., 11:53 

Jo, jag vet att Umaji har en massa info via meta.
Dock om man ville att de skulle vara pirater och inte smugglare så har äventyret misslyckats helt då den infon som var i början handlade bara om smugglare till höger och vänster.
Na´im har en massa info som inte Umaji har ja, men det är ju därför som vissa saker händer och andra inte. Det finns Meta info som man måste använda och sen har vi meta info man borde kunna och sist men inte minst är ju den infon som man inte bör veta om inte någon säger något.

Ta typ templet i TOA, fällorna är typ ett måste veta annars är det ju karaktär efter karaktär som bara går in i dem och dör. Info man bör veta är ju soulmonger delen, och vad folk heter eller vad de har för hemligheter är ju info man inte bör veta direkt.

Unapologetic Lich said on 05.10., 12:06 

Nu blir det spoilerific men för att reda ut missförstånden:

Havets Emirer (eller havets "prinsar" som dom heter i Greyhawkversionen) är en annan grupp än dom olika smugglarligorna. Min tolkning är att en av smugglarligorna köpte sina vapen av Havets Emirer, och att Havis såg detta och blev då tillfångatagen av smugglarna.

"äventyret misslyckats helt då den infon som var i början handlade bara om smugglare till höger och vänster."

Det är väl inte konstigt att man får veta mer efter hand. Samma som Lost City som först bara handlar om en pyramid som sticker upp men sen får man reda på mer om Gorm, Usamigaras och Madurea.

Det finns flera smugglarligor och så finns det Havets Emirer, som är pirater. Det är Havets Emirer som har tagit slavar från Pearl Cities inkl från Safaq.

Mikael said on 05.10., 17:47 

Då är det ju inte pirater vi har haft att göra med utan smugglare. Att de har varit pirater som de köpt saker av vet ju Umaji och då är det ju bara att de inte var skatt på 95% utan att de var "hitte lön" för det. Sen kom Umaji och sa att de var skatt så då får Na´im tolka det som att Safaq har den skattesatsen på sprit och tyg.
Men troligen så kommer det krypa fram senare rörande den delen för Na´im, om än han inte bryr sig så mycket om den delen så är det inte därför han ogillar Safaq. Enda redeeming delen som Safaq har i hans ögon skulle vara Hanna eller Krag då de är de enda i byn som inte vill blåsa en ännu.
Mahnaz blåste Na´im för att dela ut en del av belöningen till sina arbetare.
Elis var rätt hård den enda gången Na´im träffads genom att tycka att de äventyrarna var sämre än sämst och inte skulle klara något.
Dvärgarna i gruvan har ju två strikes på sig då dels de med Mahnaz men även att de började leta saker i hans väska under natten på värdshuset.
Mafera försökte att blåsa Na´im med priser som var konstiga vid flera tillfällen.
Hakiyah kräver väldigt mycket betalt för allt de ska göra och huvudprästen har ju anklagat Na´im för flera saker. Samt så var ju Salta handen en blick att beskåda då han krävde en massa donationer för att hjälpa sin lärling.
För att inte säga vad ryktet i staden var ett tag, och Na´im har ju inte riktigt förstått varför Pearl Citys gillar att förslava folk och kalla ödlefolket Unenlightend då de anses vara det i Free citys(kulturkrock).

Unapologetic Lich said on 05.10., 17:57 

> Sen kom Umaji och sa att de var skatt så då får Na´im tolka det som att Safaq har den skattesatsen på sprit och tyg.

Nej men kan ni inte retconna det. Det är inte skattesatsen

> Mahnaz blåste Na´im för att dela ut en del av belöningen till sina arbetare.

Dom gjorde ju väldigt mycket av jobbet, men, jag kan förstå att Na'im är sur på Mahnaz för hur den situationen utspelade sig.

> Hakiyah kräver väldigt mycket betalt för allt de ska göra

Myyyycket billigare än vad divine spells normalt kostar!

> varför Pearl Citys gillar att förslava folk

Det är ju Pearl Cities som är offren för slavräderna inte tvärt om?

Uj vad skönt att börja reda ut allt det hära

Halo said on 05.10., 18:21 

Umaji har ju intresse av att hitta Havets Emirer eftersom de förslavar folk i Safaq. Han kan hålla kontakt med Elis, mor och andra i Safaq med hjälp av Sending och har redan uppdraget att se till så att havspöket har mat och vatten och står även till tjänst med gratis remove curses, samt heals vid behov. Om allt det egentligen borde vara gratis är förstås något han grunnar på. Han har ju ändå varit Salta Handens lärjunge.

Om jag förstod det rätt så vet Na'im vart havets emirer håller till så det är väl bara en tidsfråga innan havsspöket styr ditåt. För det verkar som att Na'im också är intresserad av att söka upp dem?

Angående skattemisförståndet så tycker jag vi kör på att det var en hittelön. Det har ändå inte påverkat kampanjen mycket mer än att vi diskuterade det vid några tillfällen?

Mikael said on 05.10., 18:36 

Nja just nu är det Safaq som har folk i rådet som har med förslavar ringen att göra enligt de som blev utvisade(rådet är ju typ staden i sig). Då blir det ju i förlängningen Sultanen som tillsätter personer i rådet som verkar skumma som allt faller på. Kan inte säga vem det är som egentligen gör saker då jag inte har alla fakta på bordet utan bara de som kommit fram ännu. Det blir ju inge bättre att du säger de som jag redan vet via Meta att piraterna härjar och förslavar personer utan om du vill reda ut det för Na´im så måste du använda någon NPC eller liknande som han litar på. Synvinkel delen är ju hur Na´im ser på saken inte jag som spelare som vet att Elis inte är så konstig som han verkade i början eller att Mahnaz inte bara vill blåsa alla.
Att Hakiyah är mycket billigare är en sak ja, betyder inte att man behöver se det så om Salta handen står med ena handen ute för att få betalt för att göra något när hans närmaste lärjunge är på dödens brant. Men sen kan man ju då se det som att ska man ränka på det som äventyrare så blir det ju många tusen dinarer för att göra enklare uppdrag åt en sådan NPC(om än han nu är död) för att typ hämta en frukt.
Samma sak när det gäller NPC karaktärer som blåst en så blir det ju en helt annan ton om man ska göra något som gynnar dessa, men det är ju lite mer av de normala som händer.

Dvärgarna sa att de ville hjälpa till och först när vi kom för att hämta ut belöningen så krävde de att få betalt. Detta är ett vanligt scam i riktiga världen och även här, när man erbjuder hjälp och sedan kräver betalning för saker som man då gjort.

Vad retconnade delen blir är ju upp till Umaji att säga vad som hänt och inte, men som sagt så har de mycket lite/ingent med Na´im och synen på Safaq´s onda drag att göra utan den är på flera andra ställen. Är det dåligt eller bra, ja just nu så är det "let it burn" som gäller och kanske försöka rädda de få som är vettiga ur staden. Betyder inte att han kommer tända elden på det, men kommer nog göra föga för att rädda en korrupt stad. Eller för den delen hjälpa Mahnaz med gruvan utan att göra en Salta handen manöver och kräva stora förskott.

Unapologetic Lich said on 05.10., 18:48 

> Synvinkel delen är ju hur Na´im ser på saken inte jag som spelare som vet att Elis inte är så konstig som han verkade i början eller att Mahnaz inte bara vill blåsa alla.

Eli och Mahnaz kanske inte är världens schysstaste men på vissa sätt var det ju du som försökte blåsa henne genom att ta betalt för jobbet som hennes egna arbetare hade gjort!

Ni gjorde inte det som ni skulle dvs att stoppa zombierna från att döda alla utan det var jättemånga som dog. Sen samarbetade ni om att bära hem soldaternas kroppar osv och så fick ni ändå en del av betalningen för det.

> Salta handen står med ena handen ute för att få betalt för att göra något när hans närmaste lärjunge är på dödens brant.

Ni har ju fortfarande inte betalat dom priserna om jag minns rätt så där fick ni ju en gratis remove curse.

Ang retcon så är det enda jag tycker ni ska retconna ur era rollpersoners huven det här med 95% skatt. Om det blir laddat och ni kommer välja sida mellan Gana och Jumlat eller vad som helst vore det mycket mer spännande om den typen av val inte bygger på en felkommunikation på bordsnivån.

Unapologetic Lich said on 05.10., 18:50 

> Dvärgarna sa att de ville hjälpa till och först när vi kom för att hämta ut belöningen så krävde de att få betalt. Detta är ett vanligt scam i riktiga världen och även här, när man erbjuder hjälp och sedan kräver betalning för saker som man då gjort.

Det var inte att dom krävde betalt av ER. Mahnaz betalade dem eftersom dom jobbar åt henne. Det var ni som kom och krävde betalt för mer än vad ni själva hade gjort nämligen stoppat zombies

Mikael said on 05.10., 18:53 

Var ju sagt att det var som betalning för att skeppet skulle åka till Safaq. Rörande kropparna på skeppet under ytan var ju något som du pratade om på skeppet efter du sett dem först gången och vi åkte ju dit i grund och botten för att Sama skulle göra något där för att ha en anledning att hoppa ombord på skeppet under resan upp till Sikak.

Mikael said on 05.10., 19:01 

Mahnaz betalade per Zombie huvud/scalp man lämnade över inte på att man besegrade någon. De dvärgarna gjorde var att hjälpa att frakta liken av vakterna och de kvarvarande av zombie kropparna till kyrkogården.
Sen sa då dvärgarna att de hade hjälpt till att frakta tillbaka kropparna och krävde att de skulle delas på per person som fraktat saker till staden. Hon gav upp och delade på belöningen för vi inte försökte tala osanning om att de inte hjälpt till med att frakta kropparna. Om du vill inbilla dig att de var en scam från våran sida så varsågod, ändrar inte synen på hur Mahnaz agerade eller vilket hennes uppdrag var.

Unapologetic Lich said on 05.10., 19:07 

Jag tycker det är ok att ni är sura på Mahnaz eller på dom andra dvärgarna för det som hände, det stör inte mig♥

Det jag ffa tycker är det här med "95% skatt" för det blev inte helt rätt, det var säkert jag som gjorde fel men det är iaf inte helt rättvisande över situationen

Umaji said on 05.10., 19:08 

Om rådet är inblandat i slavhärvan är oklart då det endast bygger på några krimminellas ryktesspridning. Men ja det är värt att kollas upp.

Na'im verkar ha glömt att han har sitt liv att tacka Salta Handen och Hakiyah. Umaji tycker att Na'im borde visa mer tacksamhet.

Det här och mycket mer av det du tagigt upp kan vi köra hillfolk på. Umaji har säkert blåst Na'im vid något tillfälle också.

Halo said on 05.10., 19:10 

Lite kul ändå att Na'im är air genasi och känner sig blåst hela tiden. Jag anar en running gag. :D

Na´im said on 05.10., 19:20 

Oo ja Umaji, men som tack för att du och salta hande räddade livet så hjälpte jag till med att leta efter en frukt flera gånger. Samt så var det ju inte gratis då det blev över 600 Dinarer för att få komma till livet igen. Hjälpte även till att stoppa en kult som skulle förgöra Safaq i Hikayas namn och besegra kultister som anstormade staden.
Na´im räddade även livet på Umaji vid ett senare tillfälle i alkemistens hus om än Lamsa omkom i den striden. Det var dock där efter som salta handen visade var han stod, så att rädda livet på Na´im var mer Umaji´s del från temlplet och inte salta handen.
Sen ville Umaji ha 500 dinarer och bladen(för att kunna hitta frukten) för att hjälpa till att stoppa smugglarna/slavhandlarna i staden, men Na´im delade till sig skeppet i den överenskommelsen så inga onda miner på det.

Na Im said on 05.10., 19:39 

Just jag kom ju på att även i kultisthuset räddade Na´im livet på de 6 Hikaya krigarna och Umaji mot de acolyter som ville offra dem till den nya guden.

Unapologetic Lich said on 05.10., 19:42 

Men vad är det här! du har ju fått en pipa att använda till dina bragder!

Har bara hört tre fyra gånger det här om sultanens 95%-iga skatt och jag tänkte jag behöver reda ut det här missförståndet OOC

Halo said on 05.10., 19:50 

Det är lite skillnad att rädda livet på varrandra i strid som äventyrarparty än att begära att en andra part ska göra en raise dead. To be fair så var det tack vare Umajis sista favor från Salta handen som gav möjlighet att raise dead och pga av det som vi behövde leta efter en solfrukt.

Umaji är inte otacksam mot Na'im för att han räddat partyt några ggr men anser att Na'im är otacksam mot Salta Handen och Hikiyah templet, som om man jämför med andra faktioner faktiskt är ganska vettiga. Det här tycker jag vi ska rollspela ut vid tillfälle.

Mikael said on 05.10., 20:18 

Jo som sagt så hjälper ju Na´im just nu med att frakta kroppar av lärlingar till Hikaya. Förändrar dock inte synen på hur Salta handen behandlade ärendet med Umaji och Lamsa. Han drog ju från staden när han inte fick sin frukt i tid.

Beefen mellan Na´im och Umaji är ju från en deal om ett råd på båten under resan och vad som hände då.
Umaji må ha hållit sitt ord men andemeningen i det var helt förstört. Därför så blir det ju helt galet att ens försöka låta Umaji komma i någon maktposition när något sådant hänt. Na´im måste ju vända varje ord som kommer ut både två och tre gånger.

Rörande skatten/hittelönen så var ju detta något som var till stor del redan överspelad under förra gången när vi fick se hur systemet skulle fungera.

Unapologetic Lich said on 05.10., 21:48 

Det var pga Umaji botchade rullet på sitt försök att hålla Hakiyahmötet på fel dag som gjorde att Salta Handen lackade ur

Mikael said on 05.10., 21:53 

Åter igen ja ur ett meta system så vet jag det, men var ju Umaji som gick upp dit och dagen efter får Na´im höra att Salta handen sticker från staden utan en förklaring.

Unapologetic Lich said on 06.10., 08:48 

Aha! Bra.
Jag blev bara så orolig att jag är dålig på att förmedla vad som egentligen händer.

Jalara said on 06.10., 13:11 

Jag kommer dyka upp på fredag som det ser ut nu.

Unapologetic Lich said on 06.10., 13:17 

Då blir det havsspöket shenanigans på onsdan
says