Do you go to the dungeon?

Överblick över Gåvoplaneten

Startregion: byn Selmo ligger i ett vitt saltfält två timmar (sex miles) från en skog Tirneskogen där värten har svarta och röda löv. Värter är vad den här världen har istället för växter. Dom har ingen stam utan ser mer ut som stora blast.

Byn har en brunn som är niohundra fot djup.

Pengar

Ist för guld silver koppar används vatten och juveler.

Man kan betala med själva innehåller av vattnet som man då får hälla över när man handlar, eller med fulla flaskor. En tom flaska är som innehållet i tjugo flaskor. En full flaska är som innehållet i tjugoen flaskor. En flaska har 1½ pint vatten, men pints används inte på Gåvoplaneten utan det kallas för "ett flaskmått vatten".

Så ett rep kostar tio flaskmått vatten. Det är själva vattnet som är priset.

Så för en tomflaska kan man få två rep.

Eller den billigaste juvelen den motsvarar då tio rep.

Lagar bland människorna

Det finns inga askarer eller mamluk eller liknande så det finns inga lagar direkt. Det finns kulturella normer och tabu och ett av dom största är att göra magiska tjänare såsom skelett, zombies, golems, warforged och orcher (ja orcher är konstgjorda på Gåvoplaneten). Det är ett större tabu än mord. Men det förekommer ändå ibland

Möte med rymdisarna

Selmo är en människoby; Gåvoplaneten är inte integrerad såsom Zakhara är. Men om det kommer in en Vibbo blir alla bara glada och vill gosa eller göra garn av deras ull. Eller en Skajra så blir dom nyfikna det är typ som om Bob Dylan skulle komma till stan. Skajra får ofta allmosor. Skajra är ofta hundratals år gamla redan på level ett. Vurmare är bra om dom kommer för man kan använda deras skinn och fjädrar. Kommer det en Daab däremot så är det nog bäst att vara försiktig så man inte blir ihjälbiten.

Alla folkslagen använder sig av Kabrider. Människor har också tama "ormar".

Syndromen

Det finns sju ärftliga sjukdomar eller syndrom bland människorna. Dom heter tiefling, aasimar, goliat, och fyra varianter av genasi: dao, marid, djinn och efrit. Så om nån går runt och glöder har dom nog efritsyndromer.

Rymdisar

Vibbo

Det finns också rymdvarelser. En sort "Vibbo" är helt lurvig. Använd goblins stats för dom. Dom kallas också för pälsbollarna. Det finns också större Vibbo. Använd stats från hobgoblin eller från pumpahuven. Vibbo är väldigt gosiga alla älskar dom (tills dom biter ifrån med fury of the small). Träffar man en Vibbo blir man på bra humör. Diegetiskt gör dom sig bra som clerics, kahins, mercy monks, cellylocks och mest av allt barder! Men regelmässigt är alla yrken tillåtna. Pälsen deras är svart eller brun.

Skajra

En "Skajra" är gjord av plasmiskt glas. Använd alvens stats, det finns även eladrin, shadar-kai, drow osv alla varianter av Skajra har olika egenskaper. Dom är väldigt inne på planar och dimensioner och sån skit! Flower power osv. Horizon walkers, watchers paladin, astral self monks är förslag fast allt är ju tillåtet såklart om man har rätt back story. Dom kan ha kläder, dom har oftast begagnade människokläder, typ en gammal soldatjacka som dom broderar in värtmönster på.

Daab (dom värsta)

En sort är väldigt farlig och bitsk dom ska man akta sig för. "Daab" heter dom. Använd dwarvens stats för att spela en av dom. Dom är livsfarliga. Diegetiskt gör dom sig bra som fighters, paladins och barbarians.

Daab har stora stora munnar och deras vassa gaddar sticker fram ur skägget. Dom är skäckiga i blått och vitt, fast dom har kläder vilket också människor och Skajra har. Om man tar på deras hud så sproingar inte den genast tillbaka för den är inte elastisk som människors hud är utan det dröjer lång tid. Manliga och kvinnliga Daab ser exakt likadana ut! Dom har ett helt jämställt samhälle. Som går ut på att räda och försöka döda dom andra folkslagen på Gåvoplaneten!

Skirm

En är väldigt tjuvaktig. "Skirm" Dom kommer i fyra sorter. Slink-Skirm (halflings stats), Härm-Skirm (kenkus stats), Klo-Skirm (tabaxis stats) och Skunk-Skirm (använd grön dragonborns stats). Att vara en skirm som inte stjäl, det är att svika skirm! Skirms samhälle ser stöld som ett måste. Man måste ta ta ta. Skirm som vägrar stjäla kallas för "vurmare". Så om ni ser en rymdvarelse som liknar Skirm så ta er i akt för det kan vara en vurmare! En riktig Skirm skulle aldrig kalla sig för vurmare. Skirmsamhället är inte ute efter att lura och bedra. Dom är inte charlataner. Däremot kan dom gömma sig, snatta, ficktjuva, smyga osv. Slink-Skirm är särskilt inne på det. Vurmare gör sig nog bäst i att flytta in till ett människosamhälle. För tvi vale vad en sann Skirm hatar en vurmare!

Skirm tar både från varandra och från dom andra rymdisarna.

Skirms utseenden

Slink-Skirm är gröna och slanka. Dom ser ut som en mix av groda och hob…?! Dom kvinnliga Slink-Skirm har långa band lindade runt armar och ben.

Härm-Skirm har svarta och vita fjädrar. Dom fjädrarna används av dom andra folkslagen till hantverk såsom pilar. Dom har näbb och ist för händer och fötter har dom fågelklor. Dom kan använda kläder men det är inte helt vanligt. Ryggsäck däremot har dom alla och den ska vara gul! Dom är pretty much en skata-version av kenku…?!

Klo-Skirm är skäckiga svarta och gula eller helsvarta. Dom har en sträv och kort päls som är rätt useless. Svans har dom och vassa klor. Dom ser ut som en mix av katt och giraff fast humanoid! Dom har lång hals och horn såsom giraffer medan pälsen är tecknad mer som en pinto häst fast i leopardfärger (eller helsvart). Dom blir grå eller röda när dom åldras. Det går inte att veta när dom är unga om dom ska bli grå eller om dom ska bli röda.

Skunk-Skirm ser ut som Stinkor i MOTU. Fast med en mjuk svans. Dom tycker om att ha rustning och mask. Deras skinn är den bästa till att göra läderrustningar och annat hantverk. Men bland Skirm är det inte helt fräscht att använda Skirms skinn! Så dom har hellre rustning av metaller eller lamellar eller värtfibrer. Vurmares skinn kan man ju iofs ta.

Drottningen över Skirm är en Skunk-Skirm—det finns ingen stratifiering bland Skirm dom fyra sorterna, dom lever 💯 blandat. Troligen kommer dom från en värld där dom fyra folkslagen i årtusenden hade enats trots att dom biologiskt är så olika varandra (kanske kommer dom från början från olika världar). All rymdfärd till och från Gåvoplaneten har varit kaputt i 612 år och ingen minns nåt! Det är 💯 normalt för dom att gifta sig tvärs över folkslagen, det kommer då inga bebisar (eller ägg snarare för alla Skirm föds ur små små ägg, äggen är små som riskorn) men det har dom inte kopplat! eftersom om nån vänstrar kan det ju hända och det är rätt vanligt.

Vurmare kan se ut som vilken som av dom! För en vurmare är bara en f.d Skirm som blivit vurmare för att hon, han eller hen vägrar stjäla! En vurmare ska bort ur Skirm-samhället, dom är absolut inte välkomna!

Kabrider

Kabrider är som stora grisar med fiskhuven. Alltså dom är large. Dom kan gnappa som en fisk. Dom kan andas allt. Luft, vatten, gas, salt, jord. Dom är mer bekväma att andas vatten med sina gälar så på land kippar dom med sina läppar på ett störande sätt. Dom används som boskap och riddjur men dom vilda är väldigt farliga. En tam kabrid kostar 762 fulla vattenflaskor. Kabridmjölken är absolut inte god, den är också väldigt klistrig. Kabriderna dör när man tar ut mjölken så oftast sker det i samband med att slakta dom för köttet. Köttet kommer som långa remmar och band som inte hänger ihop klokt. Kabridköttet smakar sandigt. Dom är inte playable man kan ha dom som side kicks. Dom har "Keen Sight and Smell" förmågan förutom då sin förmåga att kunna andas konstiga saker. Dom har -7 i stealth när dom andas luft. Deras styrka är 20 och dom är large. Så dom kan användas som riddjur och bärdjur.

"Ormar"

Istället för mulor finns också en sorts "ormar" ja dom är ju inte reptiler utan snarare är dom väldigt porösa som koraller men dom är också large och har styrka 12. Dom kan inte slåss öht och dom går inte att äta och dom är ovanligare än kabrider men billigare, dom kan vara riddjur och bärdjur. Kostar 80 flaskmått vatten.

Normala växter? Eller djur?

Normala växter och djur finns inte. Människan glömde att ta med det när dom först kom till den här världen. Att äta mat gjord utav värternas blast är kanske det smartaste.

Äventyrare level ett eller högre ska dricka fem flaskmått vatten om dan. Kabrider och ormar tjugo.

Det är oklart när människorna först kom till gåvoplaneten men det har nu gått 612 år sen rymdskeppen brakade ihop. Så det är år 612!

Språken

Människornas språk och "common" är två olika språk. På Gåvoplaneten betyder common "gemensam", inte vanlig. Common är ett kompromisspråk för dom olika folkslagen att förstå varandra. Commons skriftspråk har mycket liknande med gammel-Skajras skriftspråk fast orden är rätt olika och mer likt Vibbo och Daab.

Vibbos språk är vanligt att lära sig för att kunna förstå deras sånger och legender. Men Skajra har så mycket böcker och tidningar på sitt eget språk så det är också lockande.

Dom fyra sorterna Skirm har ett gemensamt språk utom Härm-Skirm för dom kan inte prata, bara "spela upp" hela meningar dom har hört innan. Därför att säga "jag vägrar stjäla" så en Härm-Skirm-unge hör, det är rätt tabu!

Vapen

Folk använder oftast medeltidsvapnen typ spjut och pilbågar och varför gör dom det jo för att ammo till framtidsvapnen är svindyr!

Dyrast är nog skotten till antimateriageväret: en cell till den räcker bara till två skott och kostar 25000 flaskmått vatten!

Till dom andra framtidsvapnen kostar det 1500 flaskmått vatten per skott.

(Renässansmusköterna finns inte utan bara "modern" och "futuristic".)

Alltså en vanlig pilbågspil, du får två stycken välgjorda av värtfiber och vurmarfjädrar för ett flaskmått och samma pris gäller för armborstlod. Så en revolverpatron är tretusen gånger dyrare än en pilbågspil! Men dom är inte svåra att hitta för dom som kan betala.

Magi

Det finns bara 42 arkaniker ("wizards" alltså) på hela Gåvoplaneten (men det är absolut tillåtet att vara en av dom! Även bland dom finns det ju level ettor. Men man får nog en läromästare på halsen) Så häxor (warlocks) och mutanter (sorcerers) är betydligt vanligare.

Kahiner, barder, rangers osv funkar som vanligt (fast med spell points dårå). Paladin-läran är något som Daab har kommit på. Dom har även annan stridisk magi typ Arcane Archers, Eldritch Knight, Rune Knight, Barbarian osv. Men med en tillräckligt weird backstory är det möjligt att ha lärt sig det från dom!

Även multiklassing är fritt men man börjar ju som level ett.

Mana

En annan konstig sak är att spell point systemet används istället för slottar! DMG p288. Gäller alla casters utom häxor! Gäller även rangers, eldritch knights, barder osv!

Och en väldigt dum och orättvis nerf är att alla utililty cantrips typ presto, thaumaturgy, mage hand, minor illusion osv dom kostar 1 mana! Medan skadecantrips går att spamma som vanligt för 0 mana.

Men det gäller inte häxor för dom använder cantrips gratis som vanligt!

Vår gamla components-nerf med eldflugor osv… Den finns också kvar! Även för häxorna.

Religion

Det finns bara en enda Gud för clerics. Banco heter hen! Bancos symbol ser ut såhär: ‡

Alltså som en marionetthållare eftersom clerics tror att Banco styr allt och att det inte finns någon fri vilja. Alla är Bancos redskap. Människorna tror att Banco är samma som Gud, Jehova, Hashem, Allah, Kamisama osv. Alltså den högsta. Ordet Banco är nåt som människorna hittade i en gammal Skajra-bok. Men det är konstigt nog väldigt ovanligt att en Skajra är clerics. Dom ser det där med Banco som nåt helt passé, det är ju mycket bättre med heroin. Om ni kommer dragandes med en Skajra-rollperson som är cleric då måste ni hitta på en bra förklaring. Vibbo är däremot gärna clerics men det finns clerics inom människor och Daab och Skirm också.

Clerics har en buff: Deras turn undead fungerar även på fiends. Men inte på abberations 🤷🏻‍♀️

Däremot har ju häxor en massa kravlande krypande alternativ precis som vanligt! Det är bara clerics som är låsta till Banco. Häxor får inte ens ha Banco.

Klassnamn

Druid heter kahin, wizard heter arkaniker, warlock heter häxa, sorcerer heter mutant. Dom andra heter som vanligt
fighter heter fighter
paladin heter paladin
bard heter bard osv.

Tekniknivå

Det finns:

  • tryckpress
  • dagstidning
  • telefonkiosker, och på finare kontor, men inte mobiler och inte i dom flesta hem
  • droger
  • jeans, t-shirt — görs av värtfibrer eller av Vibbos ull
  • moderna pistoler och revolvrar
  • medeltidsvapen och rustningar

Det finns inte:

  • SMS och email — använd magi typ sending och scrolls
  • internet eller nån typ av "nätverk". Insändarsidan på tidningen, OK, men den kontrolleras hårt av redaktionen
  • plast
  • hårtorkar
  • bensin
  • motorer
  • elektricitet
  • andra koko scifi gadgets. Använd magiska items
  • pengar. Använd juveler eller vatten

level cap

Nu kommer vi till det absolut sämsta och mest bullshit med Gåvoplaneten! Ni kommer hata detta!

Det här gäller den eller dom i partyt som har högst level. Alla andra kallas "gesäller" eller "lärlingar".

Att gå från level 0 till 1 till 2 är inga problem. Det funkar som vanligt och det är också OK att gå från level noll till 2 på ett enda möte om man får tillräckligt med xp för det.

Att gå från level 2 till 3 tar ett år! Samma gäller 3 till 4, och 4 till 5.

Och på tier 2, 3 och 4 är det två år istället för ett år! Så det tar alltså sammanlagt 33 år att levla upp till 20!

Om du går från level tre till fyra och det redan är en annan i partyt som är level fyra så behöver du inte oroa dig. Det gäller partyts högsta level. Men om det är en annan i partyt som är level fyra, och du går från level 3 till 5, då triggar den här level cap regeln in: det som händer är att du får level fyra utan problem och sen står du och stampar på fyran tills ni är redo att ta en time skip.

För det är ni själva som styr över när time skippet ska inträffa, ni kan hålla er på den lägre levelen tills ni är beredda att slå er till ro och träna, använda downtime, crafta osv. Så om ni är mitt uppe i smeten och får xp då kan ni fortsätta med ert mission tills ni är redo att åka hem till byn för att tiden ska gå där. Att rollspela och äventyra hela året ist för att time-skippa och downtajma är också OK. Det viktigaste är att tiden ska gå! Och tiden ska räknas från och med att man fick den tidigare leveln. Så säg att Johnny fick level 3 den sjunde mars och sen blir det den trettonde oktober när han får tillräckligt med XP för sin nästa level. Då måste han vänta till den sjunde mars nästa år för att få den leveln, fyra. Han behöver alltså inte vänta ända till den trettonde oktober nästa år.

Och det är inte ens det värsta. Det finns en till begränsning och den är urkrånglig: om ni får tillräckligt med XP för att levla mer än en level åt gången? Glöm det. Den blir "fantom-XP". Hur ska jag förklara?

Säg att Johnny är level 4 och det är partyts högsta level och sen får han plötsligt XP så mycket så han landar på totalt 15018 XP. Det skulle ju räcka ända till level sex i vanliga fall tycker man. Men nej! Han har 6500 vanliga XP, upp till level cappen, och sen är resten av XP:n fantom-XP. Medan han fortsätter levla runt som level fyra då är det bara fantom-XP han samlar in.

Sen när ett år har gått och han äntligen blivit level fem, ja, då fortsätter han samla normal XP från 6500. Och det är normal XP han behöver för att få komma till level sex. Men en tröst i det helvetet är att han får dubbel XP upp till fantomtaket, därför är det viktigt att skriva upp det taket.

Den här fantom-XP-regeln kommer tack och lov inte speciellt ofta inträffa för det är ju inte så vanligt att partyts högsta level ökar med två eller fler steg i ett svep.

Och fantomregeln gäller bara upp till cappen. Att komma upp till partyts cap är aldrig något problem. Man lär sig så bra av sina läromästare. Precis som Pippin lär sig av Gandalf.

Vaddå level noll?

Normala rollpersoner börjar på level ETT! Men jag ville ändå skriva reglerna för level noll för ifallifall att nån servitris eller kabridfarmare får xp under spelets gång på nåt sätt.

Det räcker med en enda XP att gå till level ett.

Level två är också nersänkt. Till 75 xp ist för 300. Men sen är level tre, det är 900 som vanligt och resten är dessutom som vanligt bortsett från att det tar tid också pga den hemska level cap som lagt sig över Gåvoplaneten.

Och den level cappen är för nuvarande partys nuvarande högsta. Oavsett spelgruppens rekord ever. 🤷🏻‍♀️

energy drain

Eller så är det det här som är det värsta!

Monster typ "wight" som sänker HP max till nästa morgon? Det kommer inte alls tillbaka nästa morgon. Utan istället behöver man en spell! Greater resto funkar men det kommer också en ny hemgjord spell här som heter "Restore HP". Den är spells known som en level två spell men kostar mana som en level fem spell (alltså sju mana). Det betyder också att den finns även i dom minsta byar, men den kostar 5000 flaskmått vatten. Banco hör bön!

short & long rest och skador

Eller så är det det här som är det allra sämsta:

Long rest tar en hel vecka!! Men short rest tar bara 10 minuter?!?!?!?! Hur har Sandra tänkt nu egentligen!?! Och ännu störigare är att det gäller bara för att läka sina HP, och sina exhaustion levels. Att få tillbaka mana och andra abilites går ändå på en natt. Dom kommer tillbaka 0800 på morgonen ist för på long rest.

En bra sak är att ni får advantage på injury tabellen. Det betyder att det bara är två procents risk att bli av med armen och liknande ist för 15 procents risk.

Men det vägs ju absolut inte upp mot att risken att såren rymmer när dom helas magiskt är betydligt större på Gåvoplaneten! Rulla en d6 och en d8 och om det blir minst en etta då rymmer såret tyvärr!

ny-thac0

För att träffa: rulla över-eller-lika-med AC, eller under-eller-lika-med din tohit bonus. Om dom överlappar så du inte kan missa så är det istället ettor som är miss (även om ettor i vanliga fall är hits).

Crits och vorpal är 20.

Rulla skadetärningen samtidigt som to-hitten. Om du glömmer att rulla dom samtidigt så rulla om tohitten för den räknas inte isf!

5e eller CBCH?

Egentligen vill jag spela Crashing Beasts & Crumbling Halls mycket hellre än femman men om det blir CBCH så gäller inte många av dom här femman-husreglerna på den här sidan för dom är skrivna för femman! Sår och linger fungerar ex vis helt annorlunda i CBCH eftersom dom inte har hit points på samma sätt. Samma sak gäller klasser för CBCH har sitt egna system där.

5.1 eller 5.2

Allt det här är med 5.1 i åtanke! Måste se 5.2 i lugn och ro och göra om till isf. Vill inte stressa med den övergången!! Har mått skitdåligt över att 5.2 ska komma. Och att det kommer så pö om pö en bok i taget.

5e eller RC

Inget av det här är med RC i åtankarna.