Do you go to the dungeon?
Drown in Sweet Sorrow

Jun 2019
Wed, 05 Thu, 06 Fri, 07 Sat, 08 Sun, 09 Mon, 10 Tue, 11
Name ▾▴ 18:00 ▾▴ 18:00 ▾▴ 18:00 ▾▴ 13:00 ▾▴ 13:00 ▾▴ 18:00 ▾▴ 18:00 ▾▴ Last Edit
| Halo Mon May 27 14:06:37 2019
| Mikael E ? Thu May 30 14:48:40 2019
| DM Tue Jun 4 20:58:50 2019
| Ran ? Sun Jun 9 15:38:23 2019
| Laratha ? Sun Jun 9 20:49:51 2019
| Fox ? Tue Jun 11 08:44:49 2019
Total 1 4 3 4 4 3 4

Comments

Sandra said on 27.05., 10:14 

Catherine kommer hit från NY från och med tisdag; om det blir tisdag som blir vald så kommer hon vara med. Eftersom det är hennes resdag (efter att ha varit i Danmark några dagar iofs) så kanske hon kommer vara trött + jag har aldrig träffat henne IRL innan vi är ju bara brevkompisar.

Sandra said on 27.05., 10:14 

Tisdag elfte jun dvs

Sandra said on 30.05., 12:26 

Därför vet jag inte vad jag kommer sätta för tecken för min del på den dagen. Frågetecken känns lite för hårt

Sandra said on 30.05., 19:48 

Pratade med Catherine och hon tyckte det lätt pepp
Kommer bli jobbigt med ett knökfullt bord precis som när min syster var här men jag får bita ihop! hundra frankensteinar i timmen borde väl göra susen för att rensa upp lite

Mikael E said on 30.05., 20:35 

Ska vi skapa 20-30 spares?

Sandra said on 30.05., 20:51 

ja det är nog lagom

Mr. Jeans said on 01.06., 22:00 

I suggest Tuesday (2019-06-11) for main day based on five voters.

Mikael E said on 02.06., 00:33 

Halo kolla in denna sidan https://www.dndbeyond.com/feats/43064-spell-points

Den går igenom spell point systemet. Kom bara ihåg att det systemet fixar kanske känslan men är också kanske svårare.

Halo said on 02.06., 20:52 

Verkar lite för kraftigt att kunna kasta wish redan vid lvl 3

Sandra said on 02.06., 21:09 

Det står "Your level also determines the maximum-level spell slot you can create. Even though you might have enough points to create a slot above this maximum, you can’t do so."

Sandra said on 02.06., 21:12 

Tycker det är ett lite löjligt system att man köper slottar för poäng och sen betalar spellsen med slottarna.

Jag ville ha spell points ett tag för att det skulle bli mer som dataspel men sen insåg jag att det bästa dataspelet redan funkade precis som 5e… WIZARDRY!!!! Det funkar exakt som femman.

Wizardry var också spelet som uppfann frontrank backrank systemet som jag snodde från The One Ring RPG. Jag upptäckte senare att Wizardry var 20 år tidigare med samma system♥

Sandra said on 02.06., 21:19 

D&Ds första casting system kom från en fantasyförfattare som heter Jack Vance. Terry Pratchett har också använt samma system i sina böcker. Spellsen hoppar in i hjärnan och ligger där och pockar och rycker tills dom får komma ut.

Ville man kasta sleep två gånger fick man plugga in två separata instanser av samma spell på morgonen. Sleep och sleep. Detta heter vancian casting, efter Jack Vance.

Och så var det fram till och med trean.

I fyran funkade alla casters som Warlocks funkar nu. Dvs man har några specifika spells at will, några short rest, några long rest, några rituals. Detta heter AEDU casting.

Pathfinder var som trean plus cantrips. Fast cleric cantrips heter "orisons", det är bara arcane cantrips som heter cantrips.

OSR spelet ACKS (som vi använder för healing potion availability och en massa annat) var det första som hade det Wizardry-liknande systemet som femman sen använde. Fast femman är ännu mer lik Wizardry än vad ACKS är. Detta heter neo-vancian.

Det var meningen att sorcerer i femman skulle använda ett spellpoint system men det blev en jätteflopp i playtesten. Och dom hade nästan ingen tid kvar, femman speltestades i två år (mkt mer än PF2s kassa två månader). Så dom var tvungna att komma på nåt fort som varken var för klent eller för starkt men som dom inte skulle hinna speltesta så mkt. Det är därför sorcerer är så lik wizard men med bara några få nerfs och buffs jämfört med wizard. Metamagicsystemet, den begränsade spell listen osv.

Sandra said on 02.06., 21:28 

Namnet "slots" är dock urdumt. I ACKS heter det "castings", i Wizardry heter det spell points; men spell pointsen har olika levels. (Dvs det kostar en level 5 spell point att casta en level 5 spell. EXAKT SOM SLOTTAR.) Dvs det är nåt helt annat än spellpoint systemet som Mikael länkade till eller MP systemet i många JRPG.

För min del skulle det vara coolt om slottarna hade nåt mer diegetiskt namn.

Anledningen till att det heter slot är… jämför med vancian där man preppade specifika castings redan på morgonen, så har man i slotsystemet ett antal blanka "luckor" som man kan fylla i under dagen. därför heter det slottar. Uh. det är urdumt men det är så det är.

Sigill kanske det skulle ha kunnat heta. Eller mana

Sandra said on 02.06., 21:30 

Jag tycker om att ni eller några er iaf gillar den slot grid som jag har uppfunnit T_T ♥

Mikael E said on 02.06., 21:33 

Som sagt så var det Halo som pratade om känslan för att kunna kasta spells. Spell point systemet är bättre där kan jag tycka.
Men det är en can of worms, då man måste börja räkna poäng samt att spell casters blir startkare igen.
Hela iden med Dnd 5 är att alla klasser är typ lika starka, och nej Sandra liknande detta systemet fanns i 3an med(online versionen bygget på detta). Men det har nog inte varit default i något vad jag vet.
https://dungeonsdragons.fandom.com/wiki/Spell_points

Rörande skapa slottar för att kastar en spell, se det mer som kostnaden för hur stark spell det ska vara utan att skapa en slot.
Sorcerer skapar slottar med sin nuvarande system via sorcerer points.

Sandra said on 02.06., 21:37 

Ja complete arcane för 3e eller som den hette i 2e complete wizard's handbook där fanns det massa andra varianter såsom spell points. Warlock döck för första gången upp där (under namnet witch i 2e och warlock i 3e) även om den inte blev core förrän fyran.

Tycker det viktigaste för att få en bra caster känsla är att det är components. Verbal då kan man ha bra trolldomsord för alla sina spells, somatic man kan skapa en gest. Material då kan man ha sitt fokus eller då riktiga material components.

Ja det där spell point systemet är strictly better än slottsystemet eftersom man kan köpa exakt dom slottar som man annars skulle ha fått, så det är aldrig *sämre* än vanligt, det kan bara bli bättre (genom att man får mer flexibilitet).

Sandra said on 02.06., 21:41 

Tog & kikade i den där 2e boken och witchen där har vanlig wizard casting även om den har många av dom andra abilites som senare blev warlock såsom chain pact och curse/hex.

Sandra said on 02.06., 21:43 

Aha det var Player' Option Spells & Magic som hade spell pointsen.

I femmans spell point system så skulle casters bli ännu mer nova än dom redan är och det skulle bli ännu mer "kan vi inte longresta direkt efter frukost" än vad det redan är

Halo said on 02.06., 22:07 

Systemet är bra som det är men benämmningen slot känns som en gammal kvarvara från då spellcasting fungerade lite annorlunda. Mana/Kraft vore mer tematiskt för t.ex wizards och sorc men det kanske behövs andra benämningar för andra sorters casters som cleric och warlock då de får sin magi från gudar och andra väsen.

Sandra said on 02.06., 22:30 

Ja… och actions borde också byta namn, borde heta nåt som har med tid att göra.

På tal om stora förändringar har jag funderat på om vi ska införa thac10 systemet från ACKS istället för vanliga attack bonus. Men det ska isf def vänta till Catherine har åkt, hon kommer ändå drunka i våra house rules

Sandra said on 02.06., 22:36 

I vanliga systemet så har man 1d20+3 mot 15. dvs man ska slå 12 eller högre för att träffa.

i ACKS-systemet har man 7+5 som man ska slå över. dvs man ska slå 12 eller högre för att träffa.

Dvs siffrorna på rollformuläret går ner ju bättre man är, man ska slå över det. man lägger på monstrets AC som blir ensiffrig ist.

För att göra om från det attack bonus system som femman använder (som infördes i 3e, och 4e och PF använder också det) så tar man 10-attack bonus. så +4 blir 6, +8 blir 2, +7 blir 3 osv. och skriver ner det på sitt rollformulär ist för plusbonusen)

Så DM bara "OK en frankenstein har AC 7" och du kanske har träffvärde 3 i grund då ska du slå 10 eller högre för att träffa.

Att attacker funkar så i ACKS är inte speciellt old school i sig, det är deras egen grej, *men* saving throws funkar exakt så i dom gamla versionerna av spelet. därför kallade ACKS sitt system för "attack throws". vilket… lite löjligt namn jag vet inte♥

Sandra said on 02.06., 22:39 

Ni kanske tycker det är mkt enklare att 3 från 15 för att få tolv än att lägga ihop 7 och 5 för att få tolv. och för mig som DM spelar det ju noll roll. det är bara om det skulle vara enklare/snabbare för er

Mr. Jeans said on 03.06., 10:00 

I call Tuesday (2019-06-11) for main day based on five voters.

Fox said on 04.06., 08:24 

I for one think it wouldn't be simpler with THAC10.

Sandra said on 04.06., 08:50 

Fair enough; some people just do subtraction quicker than addition I guess. I just REALLY am not one of them. But I don't have to worry since you are the ones making the rolls

Sandra said on 04.06., 20:59 

Extra on Thu

Mikael E said on 05.06., 00:00 

So i take it that the 5x5 is a death trap for up to 12 people.

Halo said on 05.06., 06:58 

https://youtu.be/HZF3LUxHUkU

Mikael E said on 05.06., 07:36 

Aaa so we are gonna have to face there shadow selfs now

Halo said on 05.06., 07:49 

Maybe but I think they are just trapped in the mirror. We'll see what happens

Halo said on 05.06., 07:53 

Although I think the trap was a bit to unforgiving, even for this dungeon. There might be ways to save them

Sandra said on 05.06., 07:59 

The 5×5 branched in two directions and they turned right. The left branch is still unexplored

Sandra said on 05.06., 08:03 

http://users.rider.edu/~suler/zenstory/silence.html :

Four monks decided to meditate silently without speaking for two weeks. By nightfall on the first day, the candle began to flicker and then went out. The first monk said, "Oh, no! The candle is out." The second monk said, "Aren't we not suppose to talk?" The third monk said, "Why must you two break the silence?" The fourth monk laughed and said, "Ha! I'm the only one who didn't speak."

Mikael E said on 05.06., 08:15 

Maybe the first monk was a ghostwise. Then he dident breake the silence

Halo said on 05.06., 08:32 

Hard to tell, but the fourth monk is most certainly not a Yuan-Ti

Halo said on 05.06., 08:34 

But I think the story was, like we say in sweden "klockren"

Sandra said on 05.06., 08:41 

Det var en gång en rysk, tysk och Bellman. De var fast på en öde ö. Då kom det en ande och sa: Var och en av er får önska sig något. Ryssen började:
- "Jag önskar att jag kom hem."
Poof så var han hemma! Sedan var det tyskens tur, och han sa:
- "Jag önskar att jag kom hem."
Poof så var han hemma! Till sist var det Bellmans tur. Nu när både tysken och ryssen var borta, så kände han sig ensam. Han sa därför:
- "Jag önskar att mina två kompisar kom tillbaka!"
Poof så var de tillbaka på ön igen, alla tre!

Mikael E said on 05.06., 08:49 

So what time do we start tomorrow?

Mikael E said on 05.06., 08:51 

Jo den är bra. Bara Bellman som inte var ego 🧞‍♂️

Sanna said on 05.06., 09:58 

Jag har jobbprylar fram till elva typ. Så det hänger på vad som funkar för Natsalia.

Halo said on 05.06., 20:20 

Kl 12?

Sandra said on 05.06., 20:36 

Natsalia = L

Sandra said on 05.06., 20:36 

Tolv är ok men är inte ett vår mer vanliga tid? Vi kan ju ses innan och chilla och äta typ

Sandra said on 05.06., 20:49 

Anyway väntar på svar från L så får vi se

Sandra said on 05.06., 20:50 

Eller ja vi kan ju spela typ the cure, zendo, the skeletons, magic osv innan L kommer. Men behöver duscha och sånt efter jobbet men ok 12 kanske inte är helt omöjligt

Halo said on 05.06., 21:28 

Ja om det funkar, annars kan vi säga 13 som vanligt

Mikael E said on 05.06., 21:31 

13 ok

Laratha said on 06.06., 00:59 

I will do my best.

Laratha said on 06.06., 10:46 

Mom's been in at the hospital again, I don't think I'll be able to make it in for the extra today. I'm sorry.

Sandra said on 06.06., 10:52 

Förstår

Fox/Myrodan said on 08.06., 13:19 

There is a meeting on Tuesday which I haven't decided whether I'll go to. If I don't go, I'll definitley come for D&D!

Sandra said on 08.06., 13:24 

Understand. Talking to Catherine rn, she's in Denmark. She's gonna use the witch pregen from WotC I think

Mikael E said on 08.06., 19:32 

Humm are you sure the statistics are right about the new falling rules? You said that the max and minimum where the same but the maximum damage one can take from falling damge is 20x6=120 damage.
This would have instantly killed Drooma i think, but think he said he got 300 damage.

Halo said on 08.06., 20:24 

Thats right he took around 300 damgage. I think I rolled a d100 and multplitde by 6 or something like that

Drooma would have survived 120 damage but gone unconscious

Halo said on 08.06., 20:30 

But I remember that Sandra showed me the dmg tables after the fall and it seemed correct

Sandra said on 08.06., 22:37 

Detailed discussion here

Falling Damage Comparison

In the end I'm not sure what system is the best

Sandra said on 08.06., 22:48 

I GURPS är det en urkrånglig ekvation för fallskada när man måste ta roten ur för den räknar med gravitationskoiffienter osv. Ja hjälp.

Ett förslag är ju att vi gör Patricks tabell lite regelbundnare så vi slipper dom där grova hoppen till 1d20, 1d50, 1d100.

Vi kan ju ganska lätt knåpa ihop vilka tärningar vi vill ex vis 1d30 är ju en frankenstein tärning för 10-talet och en d10 för entalet.

För 110 fot skulle det isf bli 1d22 × 1d6.

(En d24, slå om 23 och 24. Och en d24 är lätt, en d12, + 12 om man slår högt på en d2.)

Men som sagt meningen med regeln är ju att det ska vara farligt. Frågan är om vi vill att fallskada ska vara farligt. Kanske vi hellre vill att det ska komma kattungar och farmödrar som fångar en med bullar när man ramlar♥♥♥

Laratha said on 09.06., 20:49 

I'm sorry, y'all, won't be able to make it Tuesday. 😓

Fox/Myrodan said on 11.06., 08:45 

I'm coming, though, forgot to change it.
says